
Retten tager vel 45-50 minutter at lave, men det er kun fordi den tilbringer de 30 minutter ovnen. Det er virkelig supernemt at lave, og den smager SÅ godt. Ren nydelse 🙂

I slutningen af juni havde vi otte-ni dage med fantastisk vejr. Ja, faktisk blev det næsten FOR godt med sine 29 grader hen mod slutningen af perioden (noget skal man jo brokke sig over) – og når det er så varmt, bliver jeg ikke sulten på samme måde som i køligere vejr.
Noget, jeg altid kommet til at tænke på, når det er rigtigt varmt, er taramasalata.

Forleden kom nogle veninder og jeg til at tale om mad (det sker ret ofte!) – og vi kom ind på artiskokker.
”Nej, det laver jeg aldrig – det er så besværligt,” sagde den ene, og den anden mente, at ikke bare var artiskokker besværlige at tilberede, de var også besværlige at spise.
Jeg er helt uenig.

Faktisk er den vel nærmest lidt kedeligt at se på – sådan en gratin, altså.
Men den her smager bare vildt godt. Jo, det passer! Sådan rigtigt åh-nej-jeg-er-kommet-til-at-spise-det-hele godt.
Aubergine-gratinen er den slags mad, der nærmest glider ned af sig selv. Men den er altså også “blød og beige” og kræver derfor et modspil – noget tilbehør, der har struktur, knaser og er grønt 🙂
En god grøn salat vil være fin – eller en hvidkåls-gulerodssalat – og selv om der er brødkrummer ovenpå, er godt, groft brød ikke helt tosset til.
Og hvis du enten slet ikke er til ost – eller er til Lillebror-ost, bamseboller og kødpølse (altså mad, der ikke smager af noget), skal du finde en anden opskrift.